Når matinntaket blir for lite

Når man blir eldre eller syk, er det normalt at mange får mindre matlyst. Når du har dårlig matlyst er det viktigere at du spiser, enn hva du spiser. Ofte er det enkle, lite ressurskrevende tiltak som skal til for å bedre matinntaket.

Når man blir eldre eller syk, er det normalt at mange får mindre matlyst.

Generelle tips og råd når matinntaket blir for lite

  • Store matporsjoner kan gjøre matlysten mindre. Lag små porsjoner med ekstra kalorier (energiberiking).
  • Drikk kaloririk drikke, som for eksempel juice, nektar, saft, melk, kakao eller vørterøl. Blir du fort mett, kan det være lurt å drikke etter måltidet framfor før og under måltidet.
  • Unngå lettprodukter. Velg fete meieriprodukter fremfor magre.
  • Mykere konsistens kan være enklere å spise for mange (f.eks. grøt, most mat, stappe, rikelig med saus ).
  • Sørg for at maten er smaksrik. Bruk krydder. Enten tørket krydder eller friske urter som f.eks. gressløk og persille.
  • Pynt brødskiven, selv om det plukkes av. Det er viktig at maten ser innbydende ut.
  • Gjør det lettvint! Det er mye du kan kjøpe ferdig i butikken, og noen får også ferdig middag hjembrakt.
  • Skap koselig stemning rundt måltidene: Luft rommet, pynt mat og omgivelser, og ha selskap under måltidene. Det er også viktig å sitte godt ved bordet.
  • For personer som spiser lite til hovedmåltidene er det nødvendig med mellommåltider for å møte behovet for energi- og næringsstoffer. Spis flere små måltider. Prøv å spise minst 6 måltider hver dag. Nattfasten skal ikke overstige 11 timer.
  • Noen trenger hjelpemidler ved måltid (f.eks. tilpasset bestikk, kopp, tallerkenkant). Dette kjøpes i spesialbutikker.
  • Hvis matinntaket er vedvarende lavt og man taper mye vekt, kan det være indikasjon for oppstart av ernæringstilskudd som f.eks. næringsdrikker, proteinpulver o.l. Dette kan kjøpes reseptfritt på apotek, eller på blå resept hvis det foreligger en medisinsk grunn. Kontakt fastlege.
Det er viktig at maten ser innbydende ut.

Mellommåltider

Mellommåltider kan være alt fra næringsdrikker til smoothie, yoghurt, skyr, kaker, desserter, oppkuttet frukt, kjeks, vafler, gjærbakst, nøtter, avocado, kakao, juice eller kaffe med fløte/sukker.

Avocado er en skikkelig kaloribombe og kan brukes som blant annet mellommåltid.
I likhet med avocado er nøtter svært rike på energi og godt egnet som mellommåltid.

Næringsstoffer

Kostrådene som gjelder for den voksne befolkningen (Helsedirektoratets offisielle kostholdsråd) kan for øvrig også følges av eldre mennesker, men eldre bør gjøre noen tilpassinger, blant annet er proteinbehovet noe økt for denne gruppen. Melk og meieriprodukter, egg, kjøtt og fisk er matvarer som er naturlig rike på proteiner, i tillegg kan det noen ganger være nødvendig å berike maten med kalorier og/eller proteiner for å dekke behovet for næring.

Helsedirektoratets kostråd kan leses her: https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/kostrad-fra-helsedirektoratet ).

Behovet for proteiner er økt for eldre mennesker. Melk og meieriprodukter, egg, kjøtt og fisk er matvarer som er naturlig rike på proteiner.

Energiberiking

Energiberiking er egnet til underernærte og mennesker med dårlig matlyst. Fett inneholder mye energi og produkter som fløte, olje, smør, margarin og rømme egner seg godt som energiberiking. Egg og meieriprodukter egner seg godt i grøt for å øke energi- og proteininnholdet samtidig som de gir ekstra god smak til maten.

Jeg kan anbefale en veldig fin video som viser hvordan energiberiking kan gjøres i praksis: : https://vimeo.com/167526987

Havregrøt egner seg svært godt å energiberike. Foto: Fra filmen: Energiberiking av mat til underernærte.

 

Lik og del: Lik gjerne siden min og del med dine venner
INSTAGRAM

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *